Algemene voorwaarden

1. TOEPASSINGSGEBIED.

1.1. Al onze werken zijn onderworpen aan de volgende algemene voorwaarden. Iedere afwijking of wijziging aan onderhavige clausules is ongeldig indien deze niet schriftelijk is gebeurd en aanvaard door beide partijen.

1.2. De volledige tekst van deze algemene voorwaarden maakt integraal deel uit van onze offertes. De klant wordt verondersteld er kennis van te hebben genomen en alle clausules te hebben aanvaard, behoudens itdrukkelijk strijdig beding.

1.3. De onderhavige algemene voorwaarden primeren op alle andere aankoopvoorwaarden.

2. OFFERTES - BESTEK - SLUITEN VAN EEN OVEREENKOMST.

2.1. Al onze voorstellen, catalogi, brochures, prijslijsten en diverse inlichtingen aan de klant medegedeeld,

vormen geen offertes en gelden enkel ter informatie.

2.2. Wanneer de klant een bestelling doet, verbindt de klant zich door onderhavige algemene voorwaarden die hij

verklaart te kennen en te eerbiedigen.

2.3. De geldigheidsduur van onze bestekken is in de offerte nader bepaald. De binnen de gestelde termijn niet

aanvaarde offerte, houdt op ons te binden.

2.4. Iedere wijziging in de loop van de uitvoering van de werken moet schriftelijk voorgesteld en aanvaard

worden. Indien dit, desgevallend een vermindering van de overeenkomst tot gevolg heeft, is ons automatisch

een vergoeding verschuldigd van 10 % van deze vermindering, ten titel van winstderving.

2.5. De dokumenten, voorwerp van onze offerte, zijn van strikt vertrouwelijke aard; ze mogen noch

weergegeven, noch medegedeeld of gebruikt worden. De berekeningen, ontwerpen, monsters, modellen en

tekeningen blijven ons exclusief eigendom.

3. PRIJS.

3.1. Onze prijzen, zijn altijd opgemaakt zonder B.T.W., behoudens betekende uitzondering; de B.T.W. is altijd

ten laste van de klant.

3.2. Uitgezonderd anders bepaald, zijn onze prijzen gebaseerd op de bedragen van kracht op het ogenblik van de

uitdrukkelijke bestelling door de klant, van de aankoopprijzen, de lonen, de sociale of publieke lasten, de

vrachtprijzen, verzekeringpremies en andere kosten. Alle taksen, bv. milieutaksen, of andere kosten zoals bv.

verpakkingskosten, opladings- of afladingskosten, transportkosten zijn ten laste van de klant.

3.3. Tenzij het bestek in een andere herzieningsformule voorziet, zal de prijs mogen variëren volgens volgende

formule: p = P (0,40 s + 0,40 e + 0,20) waarbij:

p = het aangepast bedrag, rekening houdend met de schommelingen van de lonene en van de sociale lasten

en verzekeringen, alsook de prijsschommelingen van de materialen;

P = het op basis van het contract vastgestelde bedrag van de staat;

s = het gemiddelde uurloon, van kracht tijdens de in de vorderingsstaat beschouwde maandperiode,

verhoogd met het door het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur aangenomen totaalpercentage van de

sociale lasten en verzekeringen op dezelfde datum;

S = het gemiddelde uurloon, van kracht tien dagen voor de datum van de offerte (of: die voor het openen van

de inschrijvingsbiljetten is vastgesteld), verhoogd met het door het Ministerie van Verkeer en

Infrastructuur aangenomen totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen op dezelfde datum;

e = het indexcijfer van kracht tijdens de in de vorderingsstaat beschouwde periode;

E = het indexcijfer met betrekking tot de kalendermaand voor de datum die voor het openen van de

inschrijvingsbiljetten is vastgesteld.

4. TERMIJNEN.

4.1. De uitvoeringstermijnen, vastgelegd in de overeenkomst, worden verlengd:

- indien de werken van de aannemer vertraagd zijn omwille van andere vakgroepen, of de bouwheer;

- indien belangrijke wijzigingen in de loop van de werken werden beslist door de klant ;

- indien de betalingsvoorwaarden door de klant niet worden nageleefd;

- indien de toepassing van nieuwe sociale of andere wetsbepalingen een vertraging in de werken veroorzaakt.

4.2. Een vertraging van enkele dagen in vergelijk met de leveringstermijn zal onze aansprakelijkheid niet in het

gedrang brengen en zal geen aanleiding geven tot vergoeding van onzentwege. Een vertraging kan enkel

aanleiding geven tot een boete indien deze uitdrukkelijk werd bepaald bij de bestelling en indien de klant

tevens de werkelijk geleden schade bewezen heeft. In geen geval mag de boete een twintigste van het in

vertraging zijnde bedrag van de overeenkomst overschrijden.

4.3. Iedere vertraging, wat de duur er ook van moge weze, die zijn oorsprong vindt in overmacht, machtigt ons de

uitvoering van de overeenkomst te schorsen tijdens de verstorende gebeurtenis. Worden met gevallen van

overmacht gelijkgesteld, omstandigheden die onvoorzienbaar zijn voor de partijen en die de uitvoering van

de overeenkomst redelijkerwijze onmogelijk maakt bv. stakingen, vertraging in levering van de leverancier,

oorlogen, brand, ontploffingen, overstromingen, atmosferische omstandigheden, natuurlijke rampen en

gebeurtenissen die de transportmiddelen beïnvloeden.

5. UITVOERING VAN DE WERKEN.

5.1. De werken worden uitgevoerd op de openingsdagen en op de uren voorzien door de sociale wetgeving in

voege. De overuren worden berekend overeenkomstig de van kracht zijnde sociale wetgeving.

5.2. De klant zal ons, op eigen initiatief, de nodige informatie geven zowel gedurende de bespreking als tijdens de

uitvoering van de overeenkomst, betreffende de technische context en de precieze noden van het bedrijf die

nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.

5.3. De inrichting van de toegangswegen en de lokalen wordt verricht door de klant, te zijnen laste en onder zijn

volledige aansprakelijkheid. Hij is gehouden ons te verwittigen zodra deze werken voltooid zijn opdat ons

personeel op gepaste tijd zou kunnen gestuurd worden en de werken beginnen. De klant zal een lokaal ter

onze beschikking stellen, bestemd als refter voor ons personeel, een vestiaire- lavabo, gemeenschappelijke

ruimten en een droog lokaal, uitsluitend voor ons gebruik, bestemd als opslagplaats voor onze werktuigen en

materieel.

6. EIGENDOMSVOORBEHOUD.

6.1. Het materieel en de uitrusting blijven onze exclusief eigendom tot volledige betaling van de prijs, kosten en

taksen inbegrepen.

7. VERBREKING VAN DE OVEREENKOMST.

7.1. De klant is gerechtigd geen gevolg te geven aan een bevestigde bestelling. Iedere, voor het begin van de

uitvoering van de werken, verbroken bestelling zal echter een betaling van een bedrag gelijk aan 30% van de

totale overeengekomen prijs tot gevolg hebben, als vergoeding voor de gemaakte kosten en het geleden

nadeel.

7.2. In geval van verbreking tijdens de uitvoering van de werken, zullen de overgeschreven voorschotten

behouden blijven als forfaitaire schadevergoeding.

7.3. In geval van verbreking of wijziging van de overeenkomst onzentwege , uitgezonderd overmacht, zal de

klant een vergoeding genieten voor zover dat hij de werkelijk geleden schade bewezen heeft.

8. OPLEVERING VAN DE WERKEN.

8.1. Onze werken en benodigdheden zijn gewaarborgd gedurende één jaar vanaf de voorlopige oplevering. Deze

waarborg veronderstelt een normaal gebruik. Ze is beperkt tot zes maanden indien de installatie dag en nacht

in werking is.

8.2. De voorlopige oplevering dooft iedere klacht van de klant inzake zichtbare gebreken, behalve indien

opmerkingen worden geformuleerd binnen de acht dagen na de datum van de oplevering per aangetekend

schrijven.

9. WAARBORG EN AANSPRAKELIJKHEID.

9.1. In geen geval kunnen wij aansprakelijk zijn voor gevallen te wijten aan onvoldoende onderhoud, aan normale

slijtage of aan een gebrekkig of onhandig gebruik van de toestellen, aan onzorgvuldigheid, onoplettendheid

of een gebrek aan toezicht, aan een herstelling of een tussenkomst uitgevoerd door een derde. Wij zijn

eveneens vrijgesteld van elke aansprakelijkheid in geval van brand, schade veroorzaakt door water of

meteorologische omstandigheden. Herstellingen uitgevoerd aan bestaande installaties die niet-conform zijn

aan de vigerende wetgeving, vallen niet onder bovenvermelde waarborgperiode.

9.2. De waarborg beperkt zich tot de gratis vervanging, de gratis herstelling of de terugbetaling, naar onze keuze,

van het gebrekkig stuk.

9.3. Indien de klant ons een materieel opdringt van een bepaalde kwaliteit, oorsprong of soort, of een bepaald

uitvoeringsprocédé, zullen wij vrijgesteld zijn van iedere aansprakelijkheid met betrekking tot de gebreken

die hun oorsprong vinden in voornoemde keuze van materieel of procédé.

9.4. Iedere installatie moet, ten laste van de klant, worden gekeurd door een erkend Controleorganisme;

zogenoemde keuring heeft als waarde een verklaring van de kwaliteit en juistheid van de werken ten aanzien

van het bestek of de bestelbon en het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties.

10. KLACHTEN.

10.1. De klachten met betrekking op de conformiteit en de zichtbare gebreken moeten gemeld worden binnen de

acht dagen na de datum van de voorlopige oplevering per aangetekend schrijven.

10.2. De klachten met betrekking op de verborgen gebreken moeten ten laatste binnen de acht dagen vanaf het

ogenblik dat de klant het gebrek heeft ontdekt, geformuleerd worden.

11. FACTURATIE - BETALINGEN.

11.1. Behoudens schriftelijke en andersluidende overeenkomst, zijn de facturen betaalbaar aan de

maatschappelijke zetel op de volgende wijze:

- 30% van de waarde van de werken bij bevestiging van de bestelling;

- 2x 30% volgens de vordering van de werken in uitvoering;

- de verrekening bij de voorlopige oplevering of op het einde van de werken onder voorbehoud van de

waarborg.

11.2. Al onze facturen zijn contant betaalbaar, behoudens uitdrukkelijkandersluidende bepaling. De gebrekkige of vertraagde betaling van een deel of het geheel van een factuur leidt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling tot:

- een vermeerdering van het verschuldigde bedrag met verwijlinteresten, zonder dat dit

bedrag lager kan zijn dan 25euro;

- een schadevergoeding van 12% van het verschuldigde bedrag.

11.3. Elke betwisting of klacht betreffende een factuur moet geformuleerd worden binnen de acht dagen na

factuurdatum.

12. TOEPASSELIJK RECHT - ARBITRAGE - JURISDICTIE

12.1. De ongeldigheid of ondoeltreffendheid van één of meerdere clausules leidt niet tot de ongeldigheid of

ondoeltreffendheid of verbreking van de overeenkomst. De partijen verbinden zich om de ongeldige of

ondoeltreffende clausules te goeder trouw te vervangen door andere die, in de mate van het mogelijke,

dezelfde functie realiseren.

12.2. Al onze overeenkomsten zijn uitsluitend aan het Belgische recht onderworpen, zelfs indien één van de

partijen bij de overeenkomst een buitenlandse nationaliteit heeft.

12.3. De partijen zullen slechts beroep doen op arbitrage in geval dit uitdrukkelijk werd bepaald.

12.4. Enkel de rechtbanken van het arrondissement Kortrijk zijn bevoegd voor de betwistingen tot

welke de overeenkomst aanleiding zou kunnen geven.